Hej på er! 

Jag tänkte skriva och berätta lite om mina tankar när jag gjorde mitt träningsschema för de närmaste 12 veckorna efter lidingöloppet. Målet är ju som bekant Ironman Kalmar 2016 så efter Lidingö kommer jag påbörja min långsiktiga träning där jag kommer lägga fokus på kontinuitet.

För det första så kommer vila vara en viktig del i schemat. Det som gör det hela väldigt enkelt är att jag har barnen varannan vecka och just dessa veckor så har jag lagt in vila totalt tre dagar.  Vecka 5,8,9 och 11 har jag även minskat ner mängden för att få lite mer tid till återhämtning. Varje vecka består dessutom av ett Stretch/yoga/rörlighets pass vilket gör att kalendern ser proppad ut men jag ser det enbart som återhämtning / prehab. Naturligtvis är alla distanspass fokus på tid och inte fart! 

Kontinuitet var nyckelordet och med det menar jag att jag inte kommer fokusera på någon enskild gren utan att jag tänker få med varje gren ungefär lika mycket. Jag kommer även köra en del brickpass så ofta jag kan/orkar men det är bara schemalagt en gång varannan vecka.

Med klubben så har vi simpass varje tisdag och lördag. Där kommer jag försöka få in simningen varje lördag samt tisdagar när jag inte har barnen. Spinning kör vi varje torsdag och där kommer jag försöka vara med varannan gång. På söndagar kör vi löpning och även där satsar jag på varannat pass. Kan hända att jag kortar av det passet om jag är alltför sliten efter lördagens två långa pass (som jag kommer slå ihop till ett pass ibland).

Jag kommer försöka lägga upp mina pass med mycket variation. Teknik kan jag lägga in då och då under långpassen. Ibland kommer jag lägga in tex extra fokus på benen under gympassen. Men bålstyrka ska finnas med under varje pass.

Slår man ut tiden på alla veckor så blir det precis under 8 timmar / vecka. (Stretch/yoga ej inräknat). Blir det för mycket så kommer jag ändra om under tiden alt. stå över pass när jag känner mig sliten. 

Nu ska jag bara få detta att gå ihop med jobb, barn, socialt umgänge och andra uppdrag. Jag tror det kommer gå och jag hoppas att många ska vilja träna ihop med mig under en hel del kommande pass. Troligtvis kommer jag även att hoppa över all träning någon helg när något annat roligt dyker upp! Jag gillar struktur men vill inte leva i en bubbla! 

Det tror jag var allt.. För den intresserade så ser schemat ut såhär just nu:

  
Detta är första gången jag gjort ett sådant träningsschema. Om några veckor kanske jag redan har kastat det då det inte alls fallit väl ut.. Jag har ingen utbildning utan går helt på min egna känsla av vad jag kan tänkas klara av. Jag tar tacksamt emot tips och råd 🙂