God fortsättning önskar jag er alla!

Har ni avgett några nyårslöften?
För mig är nyårslöften inget av värde. Jag föredrar att sätta mål istället. Varför?
Nyårslöften som man inte håller är ett svek mot sig själv. Ett självbedrägeri! Alltför många misslyckade löften leder lätt till att man undermedvetet alltid vet att man ändå inte kommer att kunna hålla det så då blir det också lättare att de framtida målen sätts upp men alldeles för lätt ges upp. Så kan det förstås bli om man alltid sätter för höga mål som man aldrig når upp till. MEN! …

Vi utgår från att låtsas att ditt slutgiltiga MÅL är att börja träna minst 3 gånger i veckan det här året (ganska rimligt mål för den som idag knappt tränar alls va?).
Att klara av detta under hela året är ju en ganska tuff utmaning, du kan ju råka bli sjuk eller kanske rentav skadad under året. Händer det så är målet förstört, du blir besviken och kanske tänker att ”fy fan vad synd det är om mig. Nu sätter jag mig i soffan och käkar lite chips istället…”.
Men vad händer om du på vägen sätter upp små delmål? Kanske att du ska hålla detta i 3 månader till att börja med. Eller kanske bara en månad, varför inte en vecka?
Genom att sätta upp delmål på vägen så kommer du gång på gång att boosta ditt självförtroende genom bekräftelsen att du har klarat ett av dina mål. När man då ser tillbaks på den första månaden och inser att man har klarat av den träning man skulle, ja då känns det ju jäkligt bra och man minns att det inte har varit varken svårt eller jobbigt att klara av detta. Så tittar man på sitt mål igen och ser att nästa delmål bara är en månad bort.
-Klart att jag fixar det också, tänker man förhoppningsvis då och på så vis har man tagit sig ett steg närmare sitt stora mål, att klara av hela året.
Skulle man sen misslyckas någon månad så har man ändå byggt upp sitt undermedvetna självförtroende till att man klarar av sina mål. Då blir det lättare att hoppa upp på hästen igen och sätta upp ”året ut” som nästa mål. Man är inne i vinnarcirkeln!

 

Saxat från Stefan Sebös bok ”Resultat”

 
Glöm sen för guds skull inte att skriva ner ditt mål! I en bok eller på en lapp, någonstans där du ofta påminns om det! Det kommer öka din viljestyrka!
Jag kanske får ta upp det här ämnet lite mer en annan gång men annars kan jag rekommendera Ola Wallströms bok ”Mera Mål” där jag har lärt mig massor om hur viktigt det är med målsättning.

Varför tog jag upp detta då? Jo det beror på att min vän Christoffer Hansson och jag diskuterade det här med kroppsvikt. Jag har nog legat på samma vikt +- 1 kg de senaste 10-12 åren, 76 pannor alltså. Jag tycker inte att jag på något vis är överviktig men jag skulle minst sagt kunna dumpa några procent kroppsfett för att då en lite mer tonad mage vilket är önskvärt i mina egna ögon. Men det är ju så förbannat svårt eftersom godis och skräpmat är så himla gott! I synnerhet efter ett långt träningspass en lördagförmiddag, som upplagt för godisbuffé hela dagen!

Men främst så handlar det om att jag vill bli lite lättare för kommande utmaningar (2 halv IM samt 1 IM i sommar). Kunde jag tappa 3-4 kg så skulle jag troligtvis känna att löpningen blev så väldigt mycket lättare och kanske kan jag på så vis även kapa lite tid? Jag tror även att mina höfter, knän, fötter osv skulle må lite bättre av det. Jag skulle naturligtvis bli lite lättare även på cykeln men där tror jag inte det skulle göra så värst stor skillnad (men säkert lite så som folk räknar gram på cyklarna hit och dit).

Men sen tänkte jag också på det att jag kanske helt enkelt kommer bygga på mig mer muskelmassa under tiden jag försöker droppa fett? Starkare ben kan ju t.ex. innebära detta. Muskler väger ju dessutom mer än fett så jag kanske ser tightare ut i spegeln utan att jag går ner ett gram, svårt att säga. Tiden får utvisa. Men om jag lägger mesta delen av vikten på benmuskler så kommer förmodligen ändå löpningen och cyklingen kännas lättare om jag samtidigt tappat något kilo fett.

Då kom jag på en utmaning som ändå borde vara ganska rättvis.
Hansson har ju också gått i samma banor med att tappa några kilo och då tyckte jag helt enkelt att vi tar fram måttbandet och mäter oss. Den som tappar flest procent runt magen fram tills veckan innan vasaloppet blir bjuden på en proteinshake! 😀

Sagt och gjort – tävlingen är igång. Hansson drog det även så långt för egen del att han tänker låta bli socker helt och hållet. Det vill inte jag, men däremot kommer jag minska ner mitt intag avsevärt! I’m in it to win it!!
Läs gärna mer om utmaningen på http://vansbrosimningen.se/blogg/ där Christoffer lagt upp sitt inlägg om saken.

Eventuellt kommer vi även att göra en kalipermätning någon dag för att få lite andra mått att jämföra.

Lycka till Christoffer – Nu ska jag äta lite choklad.. eller.. kanske inte..

  

 Vi åkte förresten lite skidor tidigare idag. Se så glada vi var av att få träna ihop 😀