Har du någon gång tänkt att ”jag skulle vilja gå med i en klubb” men samtidigt haft lite ångest och känt att du kanske inte kommer hänga med eller passa in? Eller tränar du bara på i din ensamhet utan att känna någon riktig glädje av träningen?

Idag tänkte jag reda ut varför jag tycker att ni ska gå med i en klubb eller förening för den idrott ni gärna utövar. Nu riktar jag det här inlägget väldigt mycket till personer som antingen vill komma igång med sin träning men även till dom som idag tränar en del på egen hand men som många gånger tycker det känns som ett nödvändigt ont. Men ett och annat tips kan också sträcka sig till er som ska ta emot nya medlemmar i er klubb – ni har ett stort ansvar!

Min egen bakgrund kommer från fotbollen. Sedan jag var 9-10 år så har jag alltid tillhört den där gemenskapen man har av att träna tillsammans i en grupp. Nu är väl fotbollen lite svår att träna annat än i grupp om man verkligen vill lyckas men det finns ju väldigt många andra idrotter man kan hålla på med i sin ensamhet som t.ex. löpning, simning, cykling mm.

Idén till att skriva det här fick jag idag då jag tillsammans med några andra från den lokala löparklubben tog oss ut på en löptur i skogen. Jag gick ju med i klubben för knappt en vecka sedan, under förra helgen hade vi lite föreläsning och löpteknikträning med Art of Running samt lite bowling och mat på lördag kväll. Ett perfekt tillfälle för mig att lära känna några andra i klubben och komma in lite i gruppen helt enkelt. Sånt gillar jag skarpt!
Med det sagt så är jag helt enkelt färsk i klubben även om jag känner någon enstaka sen tidigare. Dock ingen som var med under förra träningshelgen.

Men varför ska man då gå med i en klubb? Nu finns det såklart olika fördelar med olika klubbar och idrotter men jag ska försöka sammanfatta några punkter som bör gälla i de flesta fall.

  • Alla är (ska vara) välkomna! I en motionsklubb ska alla som vill få möjligheten att vara med. Ju större en klubb är desto bredare blir den också. Som ledare inom föreningen har man ett ansvar att välkomna alla nya på ett glatt och inspirerande sätt så att dom vill komma tillbaks och med glädje betala sin medlemsavgift. (Denna punkt gäller såklart inte inom lagidrotter som inte tillhör de allra lägsta divisionerna.)
  • Det är inte dyrt. Det kostar sällan några stora summor att bli medlem. Som tack brukar man istället få bra rabatter på utrustning eller andra erbjudanden och förmåner. Det som kan tillkomma är ibland deltagaravgifter när man håller på med idrotter som kräver hall- eller planhyror.
  • Planerade träningspass. Oftast har en klubb fasta dagar och tider där dom tränar något specifikt. Inom löpning kan det t.ex. innebära att man en dag springer intervaller och att man en dag springer långpass. Då alla har olika förutsättningar så brukar man då vid start kunna gruppera sig lite olika beroende på vilken nivå och tempo man vill lägga sig. Poängen är att ALLA ska känna att dom kan vara delaktiga.
  • Oplanerade träningspass. Idag är väldigt många klubbar anslutna till sociala medier och framförallt facebook. I denna slutna grupp kan vem som helst fråga sina klubbkamrater om de vill göra sällskap på ett oplanerat träningspass. Kanske en tid och plats bestäms och de som vill vara med får ansluta. Så antingen kan man som ny våga ta lite plats och ställa frågan själv, alt. så kan man ju haka på någon annan som ställt frågan 🙂 För att det inte ska bli några missförstånd så kan här vara bra att bestämma lite riktlinjer: Vad ska vi träna, ska vi hålla ett bestämt tempo (klarar jag av att hålla tempot?) eller ska det vara ett ”alla hänger med” tempo?
  • Utbyte av tankar och erfarenheter. Man kan prata allt möjligt inom träning med de man tränar tillsammans med. Upplägg inför ett lopp, vilka lopp man bör delta i, hur man behandlar idrottsspecifika skador mm. Samtalsämnena verkar aldrig ta slut i en grupp.
  • Grupptryck. Att träna tillsammans med andra får väldigt många att höja sig några snäpp och ge det där lilla extra som krävs. Rätt vad det är så har man helt plötsligt tagit stora kliv i sin egen utveckling. Dessutom är det svårt att skippa ett pass som man har lovat att man ska komma till.
  • Glädje. Människan är en social varelse som trivs bäst med andra människor omkring sig. Att komma hem från ett träningspass man gjort tillsammans med andra har nog nästan alltid en positiv effekt på humöret!
  • Nya vänner. Du får chansen att lära känna många nya människor med minst ett intresse gemensamt.

Hoppas den här listan kan få dig som tvekar till att ta steget. Ta chansen! Du kommer inte bli besviken!

Själv är jag medlem i tre föreningar för tillfället. Fotboll (Stora Tuna IK), triathlon (Qwarnsveden Triathlon) och löpning (Borlänge Löparklubb).